De Noord-Zuidlijn

Als je er nog nooit van hebt gehoord dan kan het bijna niet anders dan dat je in de afgelopen 20 jaar niet in Amsterdam en omstreken bent geweest: De Noord-Zuidlijn. Een veelbesproken metrolijn die al in de jaren ’60 werd bedacht en sinds de eeuwwisseling een bijzonder hoofdpijndossier is gebleken voor de gemeente Amsterdam.

De plannen

Na het originele plan van 1968 moest Amsterdam nog eens 20 jaar wachten op concrete plannen. Die kwamen eind jaren ’80 op tafel te liggen en weer tien jaar later was het eindelijk raak: Er zou een metrolijn komen van Amsterdam Noord naar Amsterdam Zuid en deze zou in 2005 moeten worden geopend en ongeveer 700 miljoen euro gaan kosten.

Rampscenario

De bouw bleek een groot rampscenario. Amsterdam veranderde in een enorme bouwput. De stad bleek door de werkzaamheden te verzakken. De lijn liep vertraging na vertraging op en de kosten liepen op tot astronomische bedragen. Meermaals leek de bouw zelfs volledig te worden afgelast.

Dertien jaar later dan de geplande datum en 3,1 miljard euro verder is de Noord-Zuidlijn medio 2018 dan eindelijk een feit. Met zijn 9,7 kilometer kun je nu met metrolijn 52 in 15 minuten afreizen van station Noord naar Zuid.

Aanbevolen artikelen