Heb je een eigen aannemersbedrijf? Dan moet je, net als in andere sectoren, werken aan je klantmanagement. Er zijn verschillende bouwbedrijven die voor concurrentie zorgen, maar je wil toch niet te veel zakken met je prijzen. Uiteraard wil je wel dat je huidige klanten bij je blijven en je wil ook nog eens nieuwe klanten binnenhalen. Daar bovenop komt ook nog dat je je vooral op het bouwen wil richten en niet al je tijd wil investeren in administratie en marketing. Gelukkig heeft iemand hier al over nagedacht, en is er speciale software, CRM, om bouwbedrijven te helpen in hun marketing.
Hoe kan CRM een bouwbedrijf helpen?
De CRM betekenis is Client Relationship Management, en het is een soort software die in samenwerking met de cloud alle belangrijke data over de communicatie met betekenisvolle relaties overzichtelijk bij elkaar verzameld. Ook houdt zo’n programma lead- en opportunity data bij. Op deze manier is het allemaal voor de gebruiker in een handomdraai te vinden.
Om succesvol een bouwbedrijf te draaien moet je veel in relaties investeren. Klanten willen je goed kennen en moeten op jouw bedrijf kunnen vertrouwen. Als ze het gevoel hebben dat ze op jou kunnen bouwen, dan worden de kansen aanzienlijk groter dat ze een duur project met je aan willen gaan. Om deze basis van vertrouwen te bewerkstelligen, moet je investeren in een goede regelmatige communicatie met de klant.
Deze communicatie kan je optimaal laten verlopen door een volledig beeld te krijgen van jouw relatie als bouwbedrijf met een klant. Nu weet je als aannemer zelf ook dat je vaak meerdere klantrelaties aan gaat die je moet zien te onderhouden. En precies daarvoor is CRM juist zo handig, omdat deze software al die informatie voor je bij houdt.
Een CRM software programma dat is toegespitst op de sector van de bouw helpt je om alle wenselijke informatie met een druk op de knop te overzien en te managen. Vragen als wie welke klant is en voor wie hij werkt, of welke projecten je in het verleden met een klant bent aangegaan, zijn allemaal in één klap te beantwoorden, met een simpele druk op de knop.
Benieuwd hoe je communicatie geschiedenis met die ene belangrijke klant is verlopen? Het CRM programma heeft het zo voor je in een overzicht. Op deze manier heb je de cruciale informatie binnen handbereik in ondersteuning om je klanten binnen te halen en bij je te houden.
Bouwgerichte CRM
Als bouwbedrijf is je verkoop tactiek om je ervaring te laten zien. Door succesvolle projecten in het verleden haal je nieuwe projecten in de toekomst binnen. In dit proces set je leads en geruchten om in kansen, waaruit offertes voortkomen, die uiteindelijk weer informatie geven om nieuwe projecten binnen te halen.
Omdat hier zoveel informatie bij komt kijken, en deze data alleen maar groeit naarmate jouw klantenregister groter wordt, heb je als bouwbedrijf goeie CRM-software nodig die alle functies heeft om jou als bouwbedrijf te ondersteunen.